Lučke uprave duž Jadrana imaju ključnu ulogu u svakodnevnom funkcioniranju naših luka. Od održavanja reda i sigurnosti, preko koordinacije s brodarima, do suočavanja s izazovima koje donosi rastući promet i turistička sezona. O tome kako izgledaju njihovi svakodnevni zadaci, s kojim se problemima najčešće susreću te što bi olakšalo izazove turističke sezone, razgovarali smo sa Žarkom Klisurom iz Lučke uprave Korčula. Iz prve ruke približio nam je ovaj dinamičan i odgovoran posao na jednom od najvažnijih jadranskih otoka.
Red, sigurnost i prioritet linijskom prometu
Glavna zadaća Lučke uprave Korčula jest osiguravanje reda u lukama pod njihovom nadležnošću. Poseban naglasak stavljen je na osiguranje vezova za linijske brodove, koji imaju prednost. Tijekom ljetnih mjeseci, promet je znatno pojačan, osobito srijedom i nedjeljom, kada se zna dogoditi da u luci boravi i do 36 brodova na višednevnim krstarenjima. Ostalim danima broj brodova varira, dok je vikendom znatno manji. – Bilo bi nam svima lakše kad bi se broj brodova ravnomjernije rasporedio kroz tjedan, ističe Klisura.

Pored turističkih brodova, u luku pristaju i jahte, jedrilice te kruzeri. – Kruzeri svoje dolaske najavljuju i nekoliko godina unaprijed pa tako imamo već najave za 2028., kaže Klisura. Dodaje kako upravljanje tako raznolikim prometom zahtijeva visoku razinu koordinacije. U Lučkoj upravi Korčula zaposleno je 16 ljudi, od čega pet u uredima, pet na rivama u gradu, dvoje na rivi u Uvali Luka dok su četiri osobe zadužene za slaganje automobila prilikom ukrcaja na trajekt.
Sezonski izazovi: buka i preopterećenje rive
Tijekom sezone najveći su izazovi buka s brodova i neravnomjerno opterećenje rive. Zahvaljujući dobroj suradnji s Hrvatskom udrugom privatnih brodara(HUPB), buka je svedena na minimum. No, problem prevelikog broja brodova u pojedinim danima i dalje je prisutan. – Ponekad smo prisiljeni odbiti prijave za dolazak nekih brodova. Jednostavno ih ima previše, a agencije nam u tome ne olakšavaju, dodaje Klisura.
Red i sigurnost u luci osiguravaju se kroz redovite koordinacijske sastanke s Udrugom brodara. Tada su prisutni i predstavnici Grada Korčule, Lučke kapetanije te Policije. Iako je Lučka kapetanija prva nadležna u slučaju nezgoda na moru, i djelatnici Lučke uprave pružaju pomoć sa svojim službenim plovilom.

Dobra suradnja s malim brodarima
Suradnja s malim brodarima i njihovim udrugama ocijenjena je kao vrlo dobra i korektna. Kapacitet luke je ograničen. Na Zapadnoj rivi može pristati 20 brodova, na Istočnoj šest, dok na trajektnom pristaništu Dominče ima mjesta za 10 brodova. Brodovima koji pristaju isključivo radi iskrcaja putnika uvijek se nastoji izaći u susret.
– Kruzerima dozvoljavamo boravak na rivi do 15 sati kako bi mali brodari mogli nesmetano obavljati svoj posao, napominje Klisura.
Jedan od gorućih problema je opskrba gorivom, a na samoj rivi nije moguće točiti gorivo. INA-ina morska benzinska postaja nema plavi dizel, koji je brodarima neophodan. – Bilo bi korisno da se Udruga brodara obrati INA-i s prijedlogom postavljanja rezervoara s plavim dizelom. To bi značajno olakšalo poslovanje brodara i smanjilo pritisak na druge luke, smatra Klisura.


Infrastruktura i zakonodavni izazovi
Na pitanje koliko su ljudi s iskustvom iz luka uključeni u donošenje propisa na nacionalnoj razini, Klisura kratko odgovara: – Nedovoljno! Prečesto se događa da propisi ne prate stvarne potrebe na terenu.
Infrastruktura u Korčuli trenutno je zadovoljavajuća, no očekuje se daljnji rast prometa. U tijeku je izgradnja nove luke, koja bi trebala znatno rasteretiti postojeće kapacitete. Ipak, projekt nije bez poteškoća, izvođač je nedavno otišao u stečaj, što dodatno usporava radove.
Ključ održivosti: suradnja i realni propisi
Lučka uprava Korčula svakodnevno balansira između zahtjeva sigurnosti, operativnih izazova i potreba brodara i turista. Suradnja svih dionika, kontinuirana ulaganja u infrastrukturu te veća uključenost struke u donošenje propisa, ključni su za održiv razvoj pomorskog prometa i očuvanje kvalitete usluge u jednoj od najposjećenijih luka na Jadranu.
Foto: Županijska lučka uprava Korčula






