Mini kruzeri – kulturno, prirodno i identitetsko iskustvo koje Hrvatska mora sačuvati

U maloj, spokojnoj uvali Zaton kraj Dubrovnika, dok su gosti uživali u kupanju, razgovarali smo s gospođom Aidom Cvjetković, kruz menadžericom, turističkom vodičkinjom i doktoricom znanosti u području povijesti stanovništva i demografije, čiji profesionalni put u turizmu traje već 57 godina. Njena priča otkriva ne samo bogato iskustvo, nego i duboko razumijevanje industrije, međuljudskih odnosa i potrebe za samoedukacijom.

„Počela sam još kao srednjoškolka, vodeći ture po Dubrovniku. Za vrijeme studija radila sam u Atlasu, tada jednoj od najuglednijih turističkih agencija, ne samo u bivšoj Jugoslaviji, već u svijetu. Bila je to prava škola turizma! Vodilo se računa o gostima, ali i o edukaciji kadra“, započinje Aida dodajući kako je Hrvatska i prije više od 50 godina bila destinacija svjetskih avanturista koji su bili očarani njenim ljepotama. Prije svega čistoćom našeg mora.

Njena strast prema turizmu nikada nije jenjavala, a ljubav prema brodovima i moru vratila ju je na mini kruzere, gdje danas, iako u mirovini, obnaša ulogu kruz menadžerice kao freelancer u suradnji s agencijom Katarina Line.

„Ovo je posao koji traži puno više od organizacije. Moraš biti vodič, organizator, psiholog, ponekad i medicinska sestra. Svaki tjedan prelazim s broda na brod, susrećem ljude iz cijelog svijeta, s različitim očekivanjima i kulturama.“

Mini kruzeri su autentičan hrvatski turistički proizvod

Aida posebno naglašava kako su mini kruzeri jedan od najvrjednijih i najautentičnijih turističkih proizvoda koje Hrvatska ima:

„Obišla sam 97 zemalja svijeta i mogu vam reći da ono što mi imamo, s našim mini kruzerima, nema nitko. Gosti mogu uploviti u male uvale u koje se velikim brodovima ne može ni približiti. Na nekoliko sati ta uvala postane samo njihova. I to je poseban doživljaj.“

Za razliku od masovnog turizma i velikih kruzera, mini kruzeri nude intimno i personalizirano iskustvo: „Na velikim brodovima vi ste broj. Ovdje ste osoba. Ovdje vas dočekuju po imenu. Upoznate kapetana, kuhara, posadu. Plovi se danju, kroz prekrasan krajolik, a gosti svake večeri mogu večerati u drugoj destinaciji i upoznati lokalnu kulturu i gastronomiju.“

Taj proizvod, kako kaže, mora ostati autentičan hrvatski. – To nije samo turistički aranžman. To je kulturno, prirodno i identitetsko iskustvo koje Hrvatska nudi i moramo ga sačuvati i njegovati.

Zašto mini kruzeri trebaju bolju podršku

Unatoč posebnosti, mini kruzerski turizam se još uvijek ne razvija sustavno. „Nemamo sinergiju između broja brodova i infrastrukture. Nema usklađenosti. Nedostaje strateška podrška, edukacija kadra, regulativa. Sve to prijeti urušavanju jednog vrhunskog proizvoda koji još uvijek može postati naš zaštitni znak.“

Ističe i da mini kruzeri odgovaraju modernom, osviještenom gostu:
„Ljudi više traže autentičnost, mir, prirodu. Bježe od jeftine animacije. Upravo to im ovdje možemo ponuditi. A oni koji to dožive, vraćaju se!“

Cjeloživotna edukacija je ključ profesionalnosti

Sama sebe opisuje kao cjeloživotnu studenticu. Između ostalog, kako bi nadogradila svoja znanja i stručnost, završila je tečaj za sommeliera, edukaciju iz prve pomoći, a putovala je i u Južnu Afriku i Indiju kako bi bolje razumjela ponašanja gostiju iz tih krajeva.

„U grupi od 40 ljudi nikad ne znaš tko je stručnjak za vino, povijest, ekologiju… Moraš biti pripremljen. Ne možeš si dopustiti neznanje, to te može koštati kredibiliteta,“ poručuje svima koji će se možda u životu odlučiti baviti njezinim poslom kojeg ona, kaže, doživljava više kao prisilni godišnji.

Ističe i da bi agencije i turistički sektor općenito trebali više ulagati u edukaciju vodiča i kruz menadžera, osobito zimi, kad za to ima vremena. „Ovo nije posao koji se nauči iz jedne brošure. Treba ti opća kultura, bonton, psihologija, razumijevanje ljudi. A to ne dolazi samo s certifikatom. Dolazi sa životom tijekom kojeg je neophodno i nužno raditi na sebi,“ ističe Aida koja tečno govori engleski, njemački, francuski, talijanski i pomalo španjolski, a prošle je godine, nakon što je 2023. oplovila svijet, izdala knjigu pod nazivom „Morima svijeta“.

Zajednička odgovornost za očuvanje

Osim kvalitete i znanja, Aida snažno naglašava i važnost očuvanja okoliša. „Naše more nije samo najljepše, nego i najčišće na Mediteranu. Ne zahvaljujući nama, više strujama i nedostatku industrije. Ali to nas ne oslobađa odgovornosti, moramo ga čuvati, a ne samo koristiti.“

Također upozorava na manjak strateške potpore mini kruzerskom turizmu. Naime, kaže nema dovoljno sinergije između broja brodova i infrastrukture. Sve raste, ali bez reda. Ako želimo održiv proizvod, treba nam jasna strategija.

Sa 77 godina, Aida je energična, artikulirana i posvećena svom pozivu više nego ikad.

„Ako želiš raditi ovaj posao moraš biti student cijeli život. Ne čekati da te netko nauči, nego sam tražiti gdje ti nedostaje znanja. Ne možeš predstavljati zemlju, a da nisi spreman za pitanja. A svaka nova grupa je novi izazov.“